بررسی و کارکرد زیبایی شناسی نور و سایه در هنر نمایش
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
- نویسنده مریم هنرپیشه
- استاد راهنما شهاب الدین عادل فردوس حاجیان پاشا کلا
- سال انتشار 1393
چکیده
شاید تاکنون مطالعات و پژوهش هایی که درباره عوامل و عناصر تشکیل دهنده یک اجرای تأتری صورت گرفته است، بیشتر مربوط به بخش بازیگری، کارگردانی، وطراحی صحنه(به منظور دستیابی به هدف نمایشنامه نویس )باشد؛ البته وجود دیگر مطالعات در باب دکور،نور،لباس،گریم و صدا را انکار نمی کنیم ولی باید گفت آنگونه که شایسته است،به این عوامل که بخش مهمی از کل یک اثر زیبا را تشکیل می دهند،به صورت تخصصی پرداخته نشده است. ولی از آنجا که نورپردازی از سایر جنبه های فنی تأتر ،کمی پیچیده تر است ،بجاست که نکاتی راهرچند کوتاه بیان کنیم . در واقع رویکردتحقیقی این پژوهش،رویکردی ترکیبی است.نظر براینکه در این پژوهش هدف، بیشتر آشنایی با فیزیک و ماهیت نور،ماهیت سایه و ماهیت رنگ و بررسی زیبایی شناسی پرداخت های نور در ارتباط با سبک و فضای نمایشی، تأثیر نور در فضاسازی صحنه و ابزارالات صحنه ، دستیابی به کارکردهای نور در صحنه نمایش(از جمله ایجاد توهم ،پرسپکتیو،بُعد و..)،همچنین نقش سایه در جایگاه نماد شخصیت و تأثیر آن برفضای صحنه نمایش بوده است،لذا از پرداختن به جزًییات ابزارالات فنی نور،که بسیاری از کارشناسان در این باب پیش از این مطالب بسیاری نوشته اند،از تکرار بیش از حد آنها پرهیز می کنم. نور رسانه ای فرار است و بسته به چگونگی استفاده از آن ،کمال یا زشتی می آفریند.بسته به انتخاب ما می تواند فریب دهد ،نا امید کند ،اعلام کند،به تور ضمنی تلقین کند،وخشن سازد.نورپردازی هنری است که توضیح و توصیف آن دشوار است . تاریکی و سایه می تواند مرموز،فریب دهنده ،توهم زا،خدعه آمیز پنهان دارنده و دلهره آور باشد.در فضاسازی و القای بسیاری از تداعی های نور و سایه اهمیت دارد.قطعاً نورپردازی در تأتر بر اساس فضاسازی و تغییرات احساسی و دراماتیک و بهره گیری از رنگ و زوایه و شدت تابش نور می تواند در صحنه کنش دراماتیک ایجاد کند.و این لزوماً به معنای انجام خود کنش نیست ،بلکه هدف القای آن مفهوم حاصل کنش است. خوشبختانه با مطالعات و تحقیقات اخیر چندی از دست اندرکاران تأتر،درمیابیم که امروزه به امر نورپردازی و طراحی نور در جهت استفاد? خلاقانه به منظور دست یابی به یک جلوه بصری و نمودهای دیداری که نه تنها در ارتباط با مفهوم کار هستند بلکه درخدمت رسیدن به اهداف زیبایی شناسی نوردر صحنه نیز پرداخته شده است.
منابع مشابه
زیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر
سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما، موجب پدیدارشدن تحلیلهای بسیار متنوعی گشته است. این مسئله که سایه پدیدهایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالایی برخوردار است، فرض کلیدی این مقاله میباشد که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دورة تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواه...
متن کاملکارکرد و جایگاه هنر (زیبایی شناسی) در نظام فلسفی شوپنهاور
رازهایی در هستی وجود دارد که تا زمانی که در بند مفاهیم فلسفی و دلایل منطقی هستیم نمی توانیم به سر و حقیقت نهفته در آن پی ببریم و تنها با حقیقت هنری است که آن راز نقاب برمی اندازد. هرگاه به یاری نشانه های زبانی و مفهوم سازی های فلسفی و علمی نتوانیم واقعیت، رویداد یا تجربه ای انسانی را بیان کنیم و به دیگری منتقل کنیم به هنر پناه می بریم، چرا که هنر مسیری را می گشاید که با پای چوبین خردورزی و منطق...
زیبایی شناسی کارکرد نور در تذهیب های قرآنی (با تاکید بر مبانی حکمت نوریه سهروردی)
قرآن، معتبرترین منبع اندیشة اسلامی با تزیینات خاص خود دربردارندة عناصر کلیدی هنر اسلامی چون نور، فرم و رنگ است؛ سهروردی بنیانگذار حکمت نوریه با تاویل آیاتی از قرآن که در آنها به نور اشاره شده، نور را نماد اصیلی چون نماد عالم خیال میداند که اصل نقوش، رنگها و صور تجریدی هنر اسلامی در آنجاست؛ هنر اسلامی، خصوصاَ تذهیب، هویدای حضور باطنی نماد نور است؛ لذا تبیین نور از دیدگاه «شهاب الدین سهروردی» خ...
متن کاملDegenerate Four Wave Mixing in Photonic Crystal Fibers
In this study, Four Wave Mixing (FWM) characteristics in photonic crystal fibers are investigated. The effect of channel spacing, phase mismatching, and fiber length on FWM efficiency have been studied. The variation of idler frequency which obtained by this technique with pumping and signal wavelengths has been discussed. The effect of fiber dispersion has been taken into account; we obtain th...
متن کاملزیبایی شناسی و هنر در افلاطون
مدون ترین اندیشه های دورۀ باستان دربارۀ زیبایی شناسی در آثار افلاطون دیده می شود. زیبایی و هنر از نظر او، ارکان اصلی تربیت اند. افلاطون در موضوع زیبایی به دنبال خاستگاه عینی زیبایی است؛ چیزی که همۀ زیبایی ها از آن برخوردارند. به باور او، بیان ماهیت زیبایی دشوار است و موفقیت در این زمینه، امکان فهم زیبایی آفریده های انسانی راآسان خواهد کرد. او در تحلیل و بیان حقیقت زیبایی، آن را تناسب و هارمونی،...
متن کاملزیبایی شناسی سایه پردازی در فیلم-نوآر
سایه در فیلم، یک مفهوم تکنیکی و محتوایی است که گستردگی ابعاد آن در تاریخ سینما، موجب پدیدارشدن تحلیل های بسیار متنوعی گشته است. این مسئله که سایه پدیده ایست قابل خوانش و تحلیل آنها از ضرورت بالایی برخوردار است، فرض کلیدی این مقاله می باشد که به موجب آن به سئوالاتی مانند مفاهیم و کارکردهای ساختاری سایه در فیلم چیست؟ و آیا سایه از ابعادی فرهنگی در هر دورة تاریخی برخوردار بوده است؟، پاسخ داده خواه...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر و معماری
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023